Hieronder vind je een paar van onze tips. Lees ze maar eens door.

Laatste tips

Buro NextNieuws Wat is een merk?

Wat is een merk?

Het belangrijkste bezit van je onderneming.

Een merk is het belangrijkste bezit van je onderneming. Jouw merk laat zien wat jouw onderneming of product uniek en onderscheidend maakt. Een merk is het geheel van de elementen waaraan jouw onderneming of product wordt herkent.

Deze elementen noemen we de merkelementen of herkenningstekens van een merk en kunnen bestaan uit:

  • de merknaam,
  • het logo,
  • kleurgebruik,
  • het geluid,
  • de geur,
  • één of meer beelden,
  • de vorm van een verpakking,
  • de pay-off (of slogan).

Hoe bouw je een sterk merk?

Wil jij ook een sterk merk? Investeer dan in het ontwikkelen of versterken van merkassociaties. Je moet zorgen dat jouw doelgroep de gewenste associaties heeft met jouw bedrijf of product. Maar hoe pak je dit aan?

Ontwikkel een merkstrategie

Een sterk merk bouwen begint met een het maken van een brand- of merkstrategie. Een merkstrategie bestaat uit 3 onderdelen:

1. De merkessentie (of positionering)
De merkessentie is de gewenste breinpositie (= positionering). Waar staat het merk in essentie voor? De merkessentie is een zgn. kapstok waaraan we de andere onderdelen kunnen ophangen.

2. De merkbelofte
De merkbelofte is een concrete doorvertaling van de merkessentie naar een belofte over het strategische voordeel (een merkbeloftevoordeel). What’s in it voor me?

3. De bewijsvoering
Het doel van de bewijsvoering is om te zorgen voor de onderbouwing van de merkbelofte teneinde deze in de ogen van de marketingdoelgroep ook geloofwaardig te maken. De bewijsvoering bestaat uit die paar onbetwistbare, dwingende feiten om het strategisch voordeel, dat in de merkbelofte wordt beloofd, te onderbouwen met als resultaat dat de doelgroep de merkbelofte gelooft en dat deze overtuigt.

Merkstrategie vertalen naar een krachtig visual design

Als jouw merkstrategie klaar is dan moet deze worden vertaald naar een visueel design waarmee jij on- en offline consistent jouw merkessentie en merkbelofte uit kunt dragen. Het visual design zorgt dat jouw doelgroep de gewenste associaties heeft met jouw bedrijf of product.

Jouw merkstrategie moet worden vertaald naar een herkenbare stijl die overal inzetbaar is. Niet alleen huisstijlelementen zoals een logo, het kleurgebruik en de typografie. Maar ook alle ondersteunende zaken zoals beeldtaal, illustraties, animaties, ruimtes, lay-outs en vormgebruik.

Wil jij een sterk merk?

Wil jij aan een sterk merk bouwen? Maar heb je hulp nodig. Laten we dan afspreken en jouw bedrijf of product veranderen in een sterk merk, dat uiteindelijk meer afzet of omzet genereert.

Wil jij ook een sterk merk?

Contact
Share